@a4medier.dk
📤 367
📥 1
📝 176
Verden bliver med garanti mere dansk model-fjendtlig. Vi står over for store, grænseoverskridende tendenser, som en nok så stor veneration fra den danske regerings side og nogle småskru på skatteknapperne desværre ikke kan gøre så meget ved, skriver Alexander Rich Henningsen
#dkpol
loading . . .
Kommentar: Er regeringen overhovedet i stand til at værne om den danske model?
Det er al ære værd at ville give fagbevægelsen en håndsrækning, men udfordringerne ser desværre ud til at være større, end den nye regerings skitserede løsninger kan klare.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-er-regeringen-overhovedet-i-stand-til-at-vaerne-om-den-danske-model
8 days ago
0
2
1
"Hvordan sikrer vi solidaritet og sammenhængskraft, når det går ned ad bakke for både virksomheder og lønmodtagere? Vi ved jo, at det kommer til at ske," skriver Alexander Rich Henningsen
#dendanskemodel
loading . . .
Kommentar: Hvordan gør vi den danske model klar til den dag, væksten stopper?
Den danske model skal gøres robust over for en fremtid uden vækst. Desværre baserer den sig stadig på et forældet grundlag om konstant økonomisk fremgang for alle.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-hvordan-goer-vi-den-danske-model-klar-til-den-dag-vaeksten-stopper
15 days ago
0
1
0
"Alle lønmodtagere står over for store teknologiske forandringer på arbejdspladserne i de kommende år, men hvad kan de regne med? Svaret er parkeret indtil videre," skriver Troels Behrendt Jørgensen
#dkpol
#dkbiz
loading . . .
Regeringens grundlag gemmer alt det svære til senere
KLUMME: Den nye regering har blikket stift rettet mod kunstig intelligens. Men alt det, der handler om menneskene bag arbejdet, skal drøftes i kommissioner og ansvaret for området er svært at placere ...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/ai-ny-regering
20 days ago
0
4
3
"Danmark får en ny regering. Grønnere og slankere end den mærkelige SVM-regering. Ikke så blå som forgængeren. Men stadig med fokus på ansvarlig økonomisk politik, arbejdsudbud og erhvervsliv. Mere rød i forhold til velfærds- og socialpolitik," skriver Gitte Redder
#dkpol
loading . . .
Redder: Ny regering klar med gaver til arbejdsgivere og fagbevægelse - men de gule får en lang næse
Der kommer ingen overraskelsesangreb på den danske model i ny regering. Til gengæld får vi færre ministre, en ny arbejdslivskommission, massive investeringer i genopretning af folkeskolen, lavere sels...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/redder-ny-regering-klar-med-gaver-til-arbejdsgivere-og-fagbevaegelse-men-de-gule-faar-en-lang-naese
23 days ago
0
2
2
"Jeg forstår, at det vil føles ufortjent, hvis de gule fagforeninger inviteres indenfor. Men det er strategisk klogt. For ansvar har det med at forandre mennesker og organisationer," skriver Jenny Bøving Arendt
#dkpol
#dkbiz
#arbejde
#dendanskemodel
loading . . .
Kommentar: De gule fagforeninger skal fedtes ind i ansvar
Den traditionelle fagbevægelse ser forståeligt nok de gule fagforeninger som et problem for den danske model. Strategien om at holde dem udenfor er dog helt forkert. De skal gøres medansvarlige for ar...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/de-gule-fagforeninger-skal-fedtes-ind-i-ansvar
26 days ago
0
1
1
"Lad os tage vinket med en vognstang. Ikke fra algoritmerne, men fra den historie, de har lært af. Vores historie. Lad os finde svarene på de spørgsmål, AI-revolutionen rejser, i den danske model. Lad os finde løsninger i aftaler mellem arbejdsmarkedets parter," skriver Andreas Antoni Lund
#dkpol
loading . . .
Lund: AIer har dannet deres egne fagforeninger, og det kan vi lære noget af
Forskere har presset chatbots med dårlig ledelse. Det fik algoritmerne til at kræve deres egne overenskomster. Også vi må finde svarene på de spørgsmål, AI-revolutionen rejser, via overenskomster.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-overbebyrdede-ai-modeller-danner-egne-fagforeninger-og-det-er-et-vink-med-en-vognstang
29 days ago
0
1
1
Opgørelsen over fagforeningernes medlemstal er en dyster, historisk nyhed for den danske model, skriver Andreas Antoni Lund
#dkbiz
#arbejde
#dendanskemodel
loading . . .
Lund: En sort tirsdag for den danske model
Det Faglige Hus har overhalet 3F, og er nu Danmarks største målt på medlemmer. Det er ikke alene et problem for 3F, men for hele den danske model.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-en-sort-tirsdag-for-den-danske-model
about 1 month ago
0
0
1
Måden, AI implementeres på lige nu, er lidt, som hvis alle flyselskaber prøver at blive Ryanair: Ja, effektiviteten stiger, men kvaliteten daler. Vi er nødt til at finde andre veje. Fremtiden kalder på unikt menneskelige egenskaber, skriver Alexander Rich Henningsen
#dkbiz
loading . . .
Kommentar: Danmark har mere brug for en opfindsomhedshandleplan end en AI-handleplan
Der tales meget om, hvordan kunstig intelligens skal implementeres både i den private og offentlige sektor, men bekymrende lidt om de menneskelige egenskaber, fremtiden kommer til at kræve.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/danmark-har-mere-brug-for-en-opfindsomhedshandleplan-end-en-ai-handleplan
about 1 month ago
1
2
1
"Når Lars Løkke har overhånden i den økonomiske politik, bliver det livsvigtigt for Mette Frederiksen og Pia Olsen Dyhr at føre den grønneste politik nogensinde. Derfor kommer titlen på et nyt regeringsgrundlag til at afspejle, at vi skal have rent drikkevand og færre svin," skriver Gitte Redder
loading . . .
Redder: Kommer et nyt regeringsgrundlag til at hedde Et grønt og trygt Danmark?
Når Lars Løkke har overhånden i den økonomiske politik, bliver det livsvigtigt for Mette Frederiksen og Pia Olsen Dyhr at føre den grønneste politik nogensinde. Derfor kommer titlen på et nyt regering...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/redder-kommer-et-nyt-regeringsgrundlag-til-at-hedde-et-groent-og-trygt-danmark
about 2 months ago
0
0
0
"Jacob Holbraad og Morten Skov satser på, at de har sået et lille frø, der kan vokse sig stort: respekt for hvad den danske model leverer af stabilitet og konkurrenceevne på arbejdsmarkedet," skriver Gitte Redder
#dkpol
#dendanskemodel
loading . . .
Redder: Nyvalgte folketingsmedlemmer har været på skolebænken i den danske model
DA’s topdirektør, Jacob Holbraad, og FH-formand, Morten Skov, har holdt et crash-course for nybegyndere i Folketinget. Benhård nødvendighed, at de politikere, der skal lovgive om arbejdsliv, tilbagetr...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/redder-nyvalgte-folketingsmedlemmer-har-vaeret-paa-skolebaenken-i-den-danske-model
about 2 months ago
0
0
0
"At politikere blander sig i den danske model, skyldes måske mest af alt, at modellen ikke formår at råde bod på de skævheder, der er opstået på arbejdsmarkedet henover de senere år," skriver Alexander Rich Henningsen
#dkpol
#dkbiz
#dendanskemodel
loading . . .
Kommentar: Fremtiden byder sandsynligvis på mere politisk indblanding i den danske model. Måske er det nødt til at være sådan
Medlemsflugten fra de overenskomstbærende fagforeninger er i gang med at skabe et todelt arbejdsmarked præget af høj ulighed. Måske den ellers så udskældte politiske indblanding i den danske model eft...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-fremtiden-byder-sandsynligvis-paa-mere-politisk-indblanding-i-den-danske-model-maaske-er-det-noedt-til-at-vaere-saadan
2 months ago
0
1
1
"Mette Frederiksens kunststykke bliver at samle en regering, der midt i globalt kaos, oprustning og opbrud kan skabe tryghed hos både lønmodtagere og erhvervsliv," skriver
@gitteredder.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Redder: Kære Mette, her er to ministerlister, der kan hjælpe dig som kongelig undersøger
Mette Frederiksens svære kunststykke bliver at samle en regering, som både gøre erhvervsliv og fagbevægelse tilfredse. Hun skal finde balancen mellem ansvarlig økonomisk politik og øget arbejdsudbud p...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kaere-mette-her-er-to-ministerlister-der-kan-hjaelpe-dig-som-kongelig-undersoeger
2 months ago
0
1
2
"I usikre tider er det væsentligste succeskriterium ikke hastighed. Det er holdbarhed," skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Lund: Forhastede regeringsforhandlinger kan blive en dyr fejltagelse
Hellere lange og grundige regeringsforhandlinger end en hurtig aftalt døgnflue. Den danske model har brug for en stabil regering.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-regeringsforhandlinger
2 months ago
0
1
1
I alt 85 politikere har nemlig et dobbeltmandat. 4 af dem sidder endda på et tredobbelt mandat. 38 politikere har en plads i både Folketinget og et regions- eller byråd, mens 47 politikere har en plads i både et regions- og byråd, viser en optælling, A4 har foretaget
#dkpol
loading . . .
Her er listen over dobbeltmandater: I alt 85 politikere sidder på flere folkevalgte pladser
I alt 85 politikere på tværs af Folketinget, byrådene og regionsrådene landet over har dobbeltmandater, viser en optælling, som A4 har foretaget.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/komplet-oversigt-over-dobbeltmandater
2 months ago
0
2
2
"I stedet for at fortsat at lade sig definere af brancher og jobtitler, som om vi stadig befandt os i et fordistisk produktionssamfund a la 1960'erne, burde man i fagbevægelsen måske i højere grad orientere sig efter livsverdener," skriver Alexander Rich Henningsen
#dkbiz
#arbejde
loading . . .
Kommentar: Måske er vi nødt til at tænke organiseringen af arbejdstagerne helt forfra
Den danske model er udfordret af kulturaliseringen af klassesamfundet. I et samfund, hvor enhver kan kuratere sit selv, er det nødvendigt at gå nye veje i organiseringen af arbejdstagerne.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-maaske-er-vi-noedt-til-at-taenke-organiseringen-af-arbejdstagerne-helt-forfra
3 months ago
0
0
0
"Fagbevægelsen tørster efter at kunne mobilisere medlemmer omkring politiske sager. Store bededag er et eksempel på en af de sjældne gange, det er lykkedes. Derfor er det ærgerligt ikke at følge sejren til dørs i valgkampen," skriver Jenny Bøving Arendt
#dkpol
#FV26
#dkbiz
#arbejde
loading . . .
Kommentar: Fagbevægelsen forpassede at følge en sejr til dørs i valgkampen
Et flertal vil have store bededag tilbage. Alligevel forsvandt den ud af valgkampen. Spørgsmålet er, om fagbevægelsen selv lod muligheden glide.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/fagbevaegelsen-forpassede-at-foelge-en-sejr-til-doers-i-valgkampen
3 months ago
1
1
1
Valgkampen har vist, at politikerne i 2026 ikke længere er tilbageholdende med at blande sig i løn og arbejdstid, skriver Andreas Antoni Lund
#dkpol
#dkbiz
#dendanskemodel
loading . . .
Lund: Valgkampen har sat tyk streg under en ny og bekymrende politisk vilje til at blande sig i den danske model
Løn har nu været et tema ved de seneste to folketingsvalg. Det viser, at politikerne i højere grad er villige til at blande sig i anliggender, som egentlig hører til hos arbejdsmarkedets parter.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-valgkampen-har-blotlagt-en-ny-og-bekymrende-politisk-vilje-til-at-blande-sig-i-den-danske-model
3 months ago
0
2
2
Fagbevægelsen kan nu se frem til styrket tidlig pension. Erhvervslivet slipper med stor sandsynlighed for formueskat, skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
#FV26
loading . . .
Formueskatten er død. Nu skal Mette Frederiksen kæmpe for tidlig pension
Socialdemokratiet får det ringeste valgresultat i mere end 100 år, men er fortsat det største parti i Folketinget og dobbelt så stort som alle blå partier hver for sig. Fagbevægelsen kan nu se frem ti...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/mette-frederiksen-i-frit-fald-men-ligner-stadig-en-statsminister
3 months ago
0
3
2
"Mange holder øje med, hvordan det kommer til at gå de to kronprinser Nicolai Wammen og Peter Hummelgaard ved tirsdagens valg," skriver Gitte Redder
#dkpol
#FV26
loading . . .
Mette Frederiksen og Troels Lund Poulsen står til at få de værste valg i deres to partiers historie
Skæbnen vil, at to unge folketingskandidater fra S og V begge blev valgt ind i Folketinget 20. november 2001. Siden blev de ministre, partiledere og sad sammen i en mærkelig regering som henholdsvis s...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/mette-frederiksen-og-troels-lund-poulsen-staar-til-at-faa-de-vaerste-valg-i-deres-to-partiers-historie
3 months ago
0
1
0
"I år er jagten på administrative besparelser i valgkampen gået amok," skriver Gitte Redder
#dkpol
#FV26
loading . . .
Jagten på administrative besparelser er gået amok i valgkampen
Tre forbundsforkvinder fra Djøf, DM og HK Stat har haft travlt under valgkampen med at forsvare tusindvis af administrative medarbejdere, som politikerne vil spare væk for at finansiere nogle af deres...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/jagten-paa-administrative-besparelser-er-gaaet-amok-i-valgkampen
3 months ago
2
2
2
Dansk Industri og Dansk Metal står normalt skulder ved skulder og kæmper mod politisk indblanding i den danske model. Men nu har DI ifølge Metal sat gang i en kampagne for at undgå en genindførelse af store bededag, skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
loading . . .
Kovending om store bededag giver kold luft mellem Dansk Industri og Dansk Metal
Normalt står DI og Dansk Metal skulder ved skulder og kæmper mod politisk indblanding i den danske model. Men nu raser smedenes forbund over, at DI’s overenskomstchef påpeger, at det bliver dyrt for l...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kovending-om-store-bededag-giver-kold-luft-mellem-dansk-industri-og-dansk-metal
3 months ago
0
3
2
En selfie fra
@piaolsendyhr.bsky.social
viser, at SF vil være venner med fagbevægelsen, og lidt karikeret, at Socialdemokratiet høster flest stemmer hos mændene i industri og håndværkerfag, mens SF gør det hos kvinderne i daginstitutioner, på sygehuse og i folkeskoler, skriver Gitte Redder
#dkpol
loading . . .
Selvfølgelig skal Pia have karbonader lavet af bælgfrugter, når Mette får serveret kød
Sammen med pædagoger, lærere og sygeplejersker driller SF-formand Pia Olsen Dyhr nu Mette Frederiksen med selfie, der viser, at SF også har tætte venner i fagbevægelsen.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/selvfoelgelig-skal-pia-have-karbonader-lavet-af-baelgfrugter-naar-mette-faar-serveret-koed
3 months ago
0
1
1
"Det første alle danskere vil holde øje med i nyt regeringsgrundlag er, om store bededag igen skal være en helligdag," skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
#FV26
loading . . .
Kun en ting er sikkert: Forslaget om afskaffelse af store bededag kom ikke fra fagbevægelsen
Mette Frederiksen, Troels Lund og Lars Løkke afviser alle at have fået ideen til at sløjfe store bededag. Uanset hvem, der danner regering efter valget, skal de hurtigt beslutte, hvilken status den po...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kun-en-ting-er-sikkert-forslaget-om-afskaffelse-af-store-bededag-kom-ikke-fra-fagbevaegelsen
3 months ago
0
0
0
"I den næste uge vil erhvervsliv og fagbevægelse kæmpe om at eje valgkampen og få tvivlende vælgere overbevist om enten fornuften eller forryktheden i formueskat og tidlig pension," skriver Gitte Redder
#dkpol
#FV26
loading . . .
Erhvervsliv og fagbevægelse kæmper om at eje valgkampen den næste uge
FH sætter turbo på valgkampsaktiviteter om ulighed og pension og præsenterer nyt alternativt velfærdsmuseum, mens erhvervsorganisationernes advarsler om formueskat tæppebomber medierne. Der er store i...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/erhvervsliv-og-fagbevaegelse-kaemper-om-at-eje-valgkampen-den-naeste-uge
3 months ago
0
3
1
"Her i slutspurten af valgkampen kan spørgsmålet om soldaterløn eksplodere, fordi den store militære fagforening Centralforeningen for Stampersonel (CS) har sendt et åbent brev til samtlige partiledere med et opråb om forsvarlig løn til Forsvarets ansatte," skriver Gitte Redder
#dkpol
#forsvar
loading . . .
Borgerforslag om soldaterløn kan blive sprængfarligt for ny regering
I lyntempo har end 9.000 danskere skrevet under på et borgerforslag, der kræver lønhop på mindst 5.000 kroner til soldater. Mens overenskomstforhandlingerne fortsat er i gang, har en militær fagforeni...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/borgerforslag-om-soldaterloen-kan-blive-spraengfarligt-for-ny-regering
3 months ago
0
0
0
Det ville være forfriskende, hvis dette valg handlede om de lidt større linjer i velfærdsstatens fremtid. Hvis partierne turde tage lidt mere grundlæggende fat og føre politik, der var solide svar på de strukturelle forandringer, der sker lige nu, skriver Alexander Rich Henningsen
#dkpol
loading . . .
Kommentar: Velfærdsstatens dobbelte legitimitetskrise burde stå i centrum i valgkampen
Socialdemokratiets nye pensionsudspil vidner om, at velfærdsstaten står ved en skillevej. Hvordan den kommer til at se ud i fremtiden, afhænger i høj grad af en kommende regerings arbejdsmarkedspoliti...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-velfaerdsstatens-dobbelte-legitimitetskrise-burde-staa-i-centrum-i-valgkampen
3 months ago
0
0
1
Lad os sende de magtfulde topfolk fra arbejdsgivere og lønmodtagere til Ryslinge Højskole og se Metal-formand Claus Jensen og DA-formand Jacob Holbraad stege karbonaderne til aftensmaden, skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
#dkmedier
#dendanskemodel
loading . . .
Lad os få den danske model på højskole
Lad os sende de magtfulde topfolk fra arbejdsgivere og lønmodtagere til Ryslinge Højskole. Metal-formand Claus Jensen og DA-formand Jacob Holbraad kan stege karbonaderne til aftensmaden, mens IDA-form...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lad-os-faa-den-danske-model-paa-ryslinge-hoejskole
3 months ago
0
1
1
Politikerne overser stress-epidemien. Hist og pist kommer der små velmente kvæk om arbejdsmiljøet. Men der bliver hurtigt sat punktum, skriver Gitte Redder
#dkpol
#arbejdsmiljø
#dkbiz
#arbejde
loading . . .
Vi taler alt for lidt om stress og arbejdsmiljø i valgkampen
Nye tal viser, at antallet af stressramte danskere stiger. Aldrig har vi gået så meget i coachingforløb, til psykolog og været så sygemeldte af stress som nu. Arbejdsrelateret stress anslås at koste s...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/vi-taler-alt-for-lidt-om-stress-og-arbejdsmiljoe-i-valgkampen
3 months ago
0
2
1
"DI, Dansk Erhverv og resten af erhvervslivet er aggressive og opfindsomme i deres politiske kamp for at undgå formueskat. Her kunne Socialdemokratiet og fagbevægelsen godt bide mere fra sig, få kendisser med og være mere kreative," skriver Gitte Redder
#dkpol
loading . . .
Socialdemokratiet og fagbevægelsen er ved at miste momentum i kampen om formueskatten
Formueskat og kampen mod ulighed er blevet toptema i valgkampen. Blå partier og erhvervsorganisationer gør fælles sag, mens Socialdemokratiet og rød blok får hjælp fra fagbevægelsen. Hvis Socialdemokr...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/socialdemokratiet-og-fagbevaegelsen-er-ved-at-miste-momentum-i-kampen-om-formueskatten
4 months ago
0
0
1
Arbejdsgiverorganisationerne og fagbevægelsen har kastet sig ind i valgkampen og er lodret uenige om både pension og formueskat, skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
#FV26
loading . . .
Fagbevægelsen bærer Mette Frederiksen i en guldstol. Arbejdsgiverne mener, hun smadrer dansk økonomi og erhvervsliv
Erhvervsliv og fagbevægelse står stejlt overfor hinanden på både pensionsudspil og formueskat.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/fagbevaegelsen-baerer-mette-frederiksen-i-en-guldstol-arbejdsgiverne-mener-hun-smadrer-dansk-oekonomi-og-erhvervsliv
4 months ago
0
2
1
"Partier fra højre til venstre kommer ellers med udspil om formueskat, pension. boligskatter og folkeskole. Selvom kernen i samtlige udspil handler om at gøre op med ulighed og skabe bedre balancer, er der ironisk nok ikke kommet nævneværdige ligestillingsudspil," skriver Gitte Redder
#dkpol
loading . . .
Skal vi skrive ligestillingshistorie ved folketingsvalget og få valgt 50 procent kvinder?
Fagbevægelsen driver kampen for ligestilling herhjemme, mens de fleste politikere på Christiansborg virker fløjtende ligeglade.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/skal-vi-skrive-ligestillingshistorie-ved-folketingsvalget-og-faa-valgt-50-procent-kvinder
4 months ago
1
3
1
Der har ofte været meget lettere at finde løsninger med fagbevægelsen end med de mere ideologiske socialdemokrater og SF'ere. Det håber jeg også bliver tilfældet efter den aktuelle valgkamp, skriver Bertel Haarder
#dkpol
#FV26
#arbejde
loading . . .
Haarder: Appel til fagbevægelsens sunde fornuft
Mon fagbevægelsen virkelig ønsker en uberegnelig fløj-regering frem for en regering hen over midten? Mon ikke det er klogere at satse på den sunde fornuft og en stærk økonomi.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/bertel-haarder-appel-til-fagbevaegelsens-sunde-fornuft
4 months ago
0
2
2
En markant forbedret Arne-pension og langsommere stigning i pensionsalderen er hovedelementer i Socialdemokratiets pensionsudspil, fortæller kilder
#dkpol
#dkbiz
#FV26
loading . . .
Nu kommer Mette Frederiksens pensionsudspil
En markant forbedret Arne-pension og langsommere stigning i pensionsalderen er hovedelementer i et nyt S-udspil, der ligger tæt op ad fagbevægelsens ønsker, og centrale topfolk fra fagbevægelsen er al...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/nu-kommer-mette-frederiksens-pensionsudspil
4 months ago
0
2
2
"Det er, som om de partier, der med åbne øjne har bidraget til at udvide uligheden, opfatter det som noget naturligt, ja, nærmest som en naturlov, at uligheden bare skal stige og stige," skriver David Trads
#dkpol
#FV26
loading . . .
Trads: Uligheden går amok. Løs det. Ellers bliver vi til USA
Trads: Uligheden går amok. Løs det. Ellers bliver vi til USA
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/david-trads-uligheden-gaar-amok-loes-det-ellers-bliver-vi-til-usa
4 months ago
1
7
1
"Mette Frederiksen har fået en lærestreg. Nu er chancen for at rette op på en af hendes store strategiske politiske fejlskøn kommet. Men kompliceret og ressourcekrævende bliver det på begge sider af den danske model," skriver Gitte Redder
#dkpol
#dkbiz
#FV26
loading . . .
Store bededag er måske på vej tilbage: Så har vi balladen igen
Afskaffelsen af store bededag er et skoleeksempel på, hvor dyrt og kompliceret det er, når politikerne saboterer den danske model. Ved overenskomstfornyelserne i 2024 og 2025 tog det hundredvis af tim...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/store-bededag-er-maaske-paa-vej-tilbage-saa-har-vi-balladen-igen
4 months ago
0
0
0
”Jeg har ingen kolleger over 60 år. Men min pensionsalder er 72 år. Det hænger bare ikke sammen,” siger tømrersvend Kristian Chrillesen
#dkpol
#FV26
#dkbiz
loading . . .
Ung tømrer til Mette Frederiksen: Kom nu med dit pensionsudspil
Lønmodtagerne venter stadig på det pensionsudspil, som Mette Frederiksen har lovet vil komme i begyndelsen af valgkampen.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/ung-toemrer-til-mette-frederiksen-kom-nu-med-dit-pensionsudspil
4 months ago
0
4
2
Erhvervslivet mangler i Beredskabspartnerskabet, påpeger
@kommunerne.bsky.social
#dkbiz
#dkpol
#kompol
loading . . .
Kommunerne ser én stor mangel i regeringens beredskabsmodel
Regeringen peger på dialog i nyt partnerskabet for beredskab. Men flere parter tvivler på, om frivilligt samarbejde er nok i en tid med hybride trusler og komplekse kriser. Minister afviser kritikken.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kl-udfordrer-regeringens-beredskabsmodel
4 months ago
1
2
1
@danskindustri.dk
og
@danskerhverv.dk
beskylder
@fh-danmark.bsky.social
for at ville gøre Danmark fattigere, skriver Gitte Redder, faglig kommentator
#dkpol
#dkbiz
#FV26
#dendanskemodel
loading . . .
Lad os få Lars Sandahl og Morten Skov i TV-duel om formueskat
Det er ikke kun i valgkampen, at fronterne mellem rød og blå blok er trukket skarpt op omkring formueskat. DI og DE beskylder FH-formanden for at ville gøre Danmark fattigere. Lige nu tager Morten Sko...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lad-os-faa-lars-sandahl-og-morten-skov-i-tv-duel-om-formueskat
4 months ago
1
4
2
"Hvis valgresultatet nogenlunde ender, som målingerne viser i dag, kunne man forestille sig en stor regering med samlet 25 medlemmer – fordelt på 11 til S, syv til SF, fire til M og tre til R," skriver
@davidtrads.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Trads: Et bud på en ministerliste til en rød-lilla regering
Trads: Et bud på en ministerliste til en rød-lilla regering
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/david-trads-et-bud-paa-en-ministerliste-til-en-roed-lilla-regering
4 months ago
0
4
1
"Pension er en af de mest følsomme brikker i dansk politik. Netop derfor er den også svær at flytte. Spørgsmålet er dog, hvor længe de yngre generationer vil acceptere, at balancen tipper," skriver Astrid Haug
#dkpol
loading . . .
Kommentar: Pensionsdebat lader de unge i stikken
Valgkampen nærmer sig, og statsministeren mangler fortsat at svare på, hvad hun mener om folkepension. En ting er dog sikkert: Regningen ender i børneværelset.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/astrid-haug-pensionsdebat-lader-de-unge-i-stikken
4 months ago
0
2
0
"Kapitalismen slår nogle sprækker i de her år, og i stedet for at reformere samfundsmodellen, pøser man bare flere penge ind i den gode gamle dieselhakker," skriver Alexander Rich Henningsen
#dkpol
loading . . .
Kommentar: Regeringens fødevarecheck er et symptom på et socialt skævt overflodssamfund i kritisk tilstand
Endnu engang vedtager magthaverne med Socialdemokratiet i spidsen kortsigtet politik med det ene formål at skærme middelklassen mod ethvert ubehag. Hvornår begynder den at tage fat på samfundets rigti...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/kommentar-regeringens-foedevarecheck-er-et-symptom-paa-et-socialt-skaevt-overflodssamfund-i-kritisk-tilstand
4 months ago
0
0
0
"Selvom den gamle verdensorden var fuld af hykleri, så byggede den i det mindste på orden, hvor magt skulle retfærdiggøres," skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
#dkpol
#dkbiz
loading . . .
Lund: Dansk erhvervsliv vil komme til at savne USA’s hykleri
USA’s dobbeltmoral har været kvalmende. Men den tvang trods alt amerikanerne til at diskutere, om de fulgte regler. Trumps rå afpresningspolitik medfører en farligere og mindre forudsiglig verden for ...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-vi-i-vesten-vil-komme-til-at-savne-usa-s-hykleri
5 months ago
0
2
0
Ny journalistisk satsning fra A4 Medier skal følge beredskabs- og forsvarsmilliarderne og perspektiverne for det danske arbejdsmarked
#dkpol
#dkbiz
#dkmedier
#beredskab
#forsvar
loading . . .
A4 Medier lancerer ny niche om beredskab og forsvar
Ny journalistisk satsning fra A4 Medier skal følge beredskabs- og forsvarsmilliarderne og perspektiverne for det danske arbejdsmarked.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/a4-medier-lancerer-ny-niche-med-fokus-paa-beredskab-og-forsvar
5 months ago
0
5
3
"Skal vi bevare et samfund, hvor børn ikke fødes ind i hver deres økonomiske klasse, så er det nu, der skal handles. Ikke om ti år. Ikke med flere justeringer. Ikke med symbolske engangschecks. Men med gennemgribende reformer. Nu," skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Lund: Politikerne udskriver symbolske engangschecks, mens de stirrer handlingslammede på den voksende ulighed
UIigheden i Danmark vokser år for år. Der er behov for politiske visioner og handling og ikke bare engangschecks, hvis vi vil fastholde sammenhængskraften i Danmark.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-vi-stirrer-handlingslammede-paa-den-voksende-ulighed-herhjemme-som-en-ulykke-i-slowmotion
5 months ago
0
7
2
De danske arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer har været agtpågivende. For siden Trump tiltrådte i sin anden præsidentperiode, har de ikke blot talt om nødvendigheden af europæisk sammenhold. De har flyttet prioriteringer og ressourcer til Bruxelles, skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
loading . . .
Lund: Danske arbejdsgivere og lønmodtagere giver det helt rigtige svar på Trumps trusler
Den danske fagbevægelse og de danske arbejdsgiverorganisationer har set rigtigt og på hver deres måde skruet op for deres modsvar på Trumps told, trusler og territoriale griskhed.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-danske-arbejdsgivere-og-loenmodtagere-giver-det-helt-rigtige-svar-paa-trumps-trusler
5 months ago
0
0
1
Det er det eneste rigtige, at den danske regering står fast og afviser Trumps planer om at få Grønland. Først og fremmest for grønlændernes skyld. For folkeret og moral. Men også for Danmarks egen ret og rolle som småstat og lille, åben handelsnation, skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Lund: Økonomisk stormvejr vil ramme Danmark, hvis Trumps Grønlands-rov lykkes
Danmark står som lille, åben handelsnation over for en helt ny virkelighed med Donald Trumps udenrigspolitiske mål. Også derfor må vi stå fast.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-trump-groenland
5 months ago
0
4
1
"Den bedste måde at forstå truslerne fra Donald Trump mod Grønland på er at gå tilbage til præsidentens erfaringer som bolighaj i New York," skriver
@kristianmadsen.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Madsen: Vi må ikke falde i Trumps bolighajsfælde
Regeringen har i det nye år lagt den helt rigtige linje over for USA’s trusler mod Grønland: Kontant afvisning, diplomatisk oprustning og først og fremmest ingen panik. Snarere end en invasion, risike...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/madsen-vi-maa-ikke-falde-i-trumps-bolighajsfaelde
6 months ago
0
2
0
"Statsministeren viste, at hun har brikkerne til en plan for at rette S-skuden op oven på et strategisk fejlslagent efterår og et SVM-projekt uden exit-plan," skriver
@kristianmadsen.bsky.social
#dkpol
loading . . .
Madsen: Mettes bedste nytårstale
Statsministeren viste, at hun har brikkerne til en plan for at rette S-skuden op oven på et strategisk fejlslagent efterår og et SVM-projekt uden exit-plan. Men kan hun nå at levere de politiske varer...
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/madsen-mettes-bedste-nytaarstale
6 months ago
1
3
0
Hvis vi vil opretholde produktivitet og velfærd, kræver det, at migration får sin rette plads i beskæftigelsespolitikken, og at politikerne i stedet får øjnene op for, at AI allerede er i gang med at omforme det danske arbejdsmarked, skriver
@ndreasantonilund.bsky.social
#dkpol
#beskæftigelse
loading . . .
Lund: Politikerne stirrer sig blinde på Menapt, mens jobmarkedets virkelige udfordring overses
Dansk politik har et tunnelblik rettet mod migranter fra Menapt-landene.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/lund-menap-vs-ai
6 months ago
0
0
0
De, der kræver Mette Frederiksens afgang, er dem, der ikke kan vænne sig til, at Socialdemokratiet ikke længere er noget særligt. Det er dumt, og det kan de ikke være bekendt, skriver Bertel Haarder
#dkpol
loading . . .
Haarder: Mette Frederiksen fortjener ros og tak - især fra sine egne
De, der kræver Mette Frederiksens afgang, er dem, der ikke kan vænne sig til, at Socialdemokratiet ikke længere er noget særligt. Det er dumt, og det kan de ikke være bekendt.
https://www.a4medier.dk/aktuelt/artikel/haarder-frederiksen
6 months ago
0
2
1
Load more
feeds!
log in