Sara
@sareng.bsky.social
📤 291
📥 225
📝 428
Gymnasielärare inom humaniora och fackligt aktiv. Just nu: åsiktstrött och oinspirerad.
reposted by
Sara
La Résistance
about 1 hour ago
Det var ett jävla tjat om att unga ”som gjort allting rätt” ska få stanna. Tänk om mam råkat göra nånting fel? Humanism är inte ett smörgåsbord där man kan välja vilka man ska bete sig anständigt mot? Ja S jag tittar på dig
3
83
29
reposted by
Sara
Bruksdöd
about 12 hours ago
Varenda jävla hot om systemkollaps ifall vi slutar göda skolkapitalistgrisar besannar bara farhågan att dessa as inte får integreras mer i systemet och ha våra elever som gisslan. De vill bli 2 big 2 fail. Jävla rånare.
add a skeleton here at some point
1
25
7
reposted by
Sara
Lisa Röstlund
8 days ago
Tre av sju ledamöter i Domkapitlet som ska utreda Birgitta Ed är jäviga. Efter Aftonbladets frågor meddelas att de hoppar av utredningen.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/pB...
loading . . .
Efter Aftonbladets frågor – biskopen hoppar av utredning om Birgitta Ed
Domkapitlet i Strängnäs ska utreda Birgitta Ed. Men de högsta prästerna i organet är själva kopplade till hennes stiftelse och friskolekoncern. Efter frågor fr
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pBGzV6/experter-de-som-ska-utreda-birgitta-ed-ar-javiga?utm_source=iosapp
11
229
83
Säger inte emot.
add a skeleton here at some point
7 days ago
0
1
0
”Vår tids största synd verkar vara att arbetare bjuder cheferna motstånd. […] anställda som inte har gjort något värre än att ifrågasätta ledningen, men ändå blir föremål för varningar och disciplinära åtgärder – eller som det heter på nutida HR-språk: ’medvetandegörande samtal’.”
loading . . .
Bara tiga och lyda på jobbet? Nej tack!
De senaste åren har en rad uppmärksammade exempel visat hur begränsad arbetares yttrandefrihet och anställningstrygghet är på jobbet. SAC-juristen Rasmus Hästbacka skriver om arbetsköparnas ständiga k...
https://tidningenbrand.se/2026/06/17/bara-tiga-och-lyda-pa-jobbet-nej-tack/
7 days ago
1
1
0
reposted by
Sara
David
8 days ago
"...det vi kallar marknadsskolan sträcker sig mycket längre och går djupare än så. Den genomsyrar, påverkar, förstör hela skolväsendet."
www.vilarare.se/nyheter/vi-l...
loading . . .
”Marknadsskolan förstör hela skolväsendet”
”Vinst och utdelningar kommer från skolpeng som var avsedd för undervisning, och uppstår inte bara av en lyckosam slump”, skriver Christian Liljeros.
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/marknadsskolan-forstor-hela-skolvasendet/
0
11
7
reposted by
Sara
Marcus Larsson
8 days ago
”Vinst och utdelningar kommer från skolpeng som var avsedd för undervisning, och vinster uppstår inte bara av en lyckosam slump. Vinster är förväntade, och bestämda. De skrivs till och med in i chefernas bonusprogram som ett krav. Christian Liljeros!! 👊
www.vilarare.se/nyheter/vi-l...
loading . . .
”Marknadsskolan förstör hela skolväsendet”
”Vinst och utdelningar kommer från skolpeng som var avsedd för undervisning, och uppstår inte bara av en lyckosam slump”, skriver Christian Liljeros.
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/marknadsskolan-forstor-hela-skolvasendet/
0
71
35
reposted by
Sara
9 days ago
kanske ej det mest relevanta i allt detta, men: verkar så utmattande att luras och fuska hela tiden? stiftelser, volontärjobb, seminarier, styrelsearbete... i could never.
add a skeleton here at some point
6
39
7
reposted by
Sara
Lisa Röstlund
9 days ago
Del 7: Birgitta Ed meddelade att hon ville arbeta med ”existentiell hälsa” på sin herrgård. Ett halvår senare gav regeringen Folkhälsomyndigheten i uppdrag att lyfta ”existentiell hälsa”. Generaldirektören ifrågasatte begreppet - och fick sparken från myndigheten.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx...
loading . . .
Skeptisk till ”existentiell hälsa” – fick sparken från myndigheten
Statsministerns fru meddelade att hon ville arbeta med ”existentiell hälsa” på sin herrgård. Ett halvår senare gav regeringen Folkhälsomyndigheten i uppdrag att
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxjX6l/chefen-var-skeptisk-till-existentiell-halsa-fick-sparken-fran-myndigheten?utm_source=iosapp
36
433
215
Komiskt inslag när lärarfacket demonstrerade mot marknadsskolan i dag: ingen mindre än Carl Bildt passerade i utkanten av Sergels torg
11 days ago
0
2
0
reposted by
Sara
David
12 days ago
Tacka vet jag ångestdrivet engagemang. Det går aldrig att slappna av och känna sig nöjd.
0
8
2
reposted by
Sara
Åsa Plesner
17 days ago
Jag kommenterar Dibbers uppgivna syfte med att registrera domänen
stoppaskolbolagen.se
, att de vill ”nyansera debatten”: Floskler.
2
40
17
reposted by
Sara
Åsa Plesner
18 days ago
Jag får frågan: Vad tänker du om det? – Det är roande, larvigt, småaktigt och räddhågset av dem.
add a skeleton here at some point
0
28
5
reposted by
Sara
Gunnar Björnsson
19 days ago
Fnissigt när skolbolagskoncernen Dibber, ägd av norsk familj bosatt i Schweiz, har registrerat och parkerat domänen
stoppaskolbolagen.se
Tilltaget upptäckt av
@asa.tsbalans.se
när hon försökte registrera den åt Tankesmedjan Balans. Nu får Balans hålla tillgodo med
stoppaskolbolagen.nu
loading . . .
Stoppa Skolbolagen – Förbjud vinstdrivande aktiebolag i förskolan och skolan.
https://stoppaskolbolagen.nu
4
144
62
reposted by
Sara
Andreas Williamsson
23 days ago
Egentligen vore det intressantare att se vilka skolpolitiska förslag M och SD för fram eftersom liberalernas inflytande över en framtida regering kommer vara minimalt.
0
5
3
reposted by
Sara
Jenny Maria Nilsson
24 days ago
Det främsta problemet med ett marknadsbaserat skolväsende är inte att pengar försvinner och elever far illa (det är illa nog) utan hyckleriet och korruptionen som har kommit att prägla svenskt skolväsende. Jag kommenterar Sydsvenskans skolgranskning:
www.sydsvenskan.se/kultur/hyckl...
loading . . .
KRÖNIKA: Hyckleriet och korruptionen genomsyrar dagens skola
Sydsvenskans avslöjande om skolor som skor sig på skattebetalarna visar på en vandel som underminerar samhället.
https://www.sydsvenskan.se/kultur/hyckleriet-och-korruptionen-genomsyrar-dagens-skola/
0
31
15
reposted by
Sara
Marcus Larsson
24 days ago
Nu ska jag ta upp en EXTREMT viktig grej angående Socialdemokraternas snack om att "förbjuda vinster" i skolan. Det kommer inte att funka och börsnoterade koncernen Cedergrenska (såklart grundad av moderatkopplade skolor) skriver det själva rätt ut. *tråd*
analystgroup.se/textintervju...
loading . . .
Intervju med Cedergrenskas arbetande styrelseledamot Niklas Pålsson - Analyst Group
Ett analyshus med fokus på små- och microcap-bolag i Norden
https://analystgroup.se/textintervju/intervju-med-cedergrenskas-arbetande-styrelseledamot-niklas-palsson/
4
90
77
reposted by
Sara
David
25 days ago
"Det mest anmärkningsvärda med Socialdemokraternas motion är inte vad den säger utan vad den vägrar förstå. Problemet är alltså inte vad motionen innehåller i sak utan att slutsatsen som den landar i är direkt hånfull mot lärarna."
www.vilarare.se/nyheter/vi-l...
loading . . .
Hårda kritiken: ”S tar ställning – mot lärarna”
Snart ska riksdagen rösta om reglering av lärares undervisningstid. Men en av motionerna inför omröstningen sticker ut, skriver Hanna Garberg och Thom Hunter: ”Väntar ett nytt skolsvek bakom hörnet”?
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/harda-kritiken-s-tar-stallning-mot-lararna/
1
7
4
reposted by
Sara
Åsa Plesner
26 days ago
Jag gjorde äntligen videorna! Här är inlägg 1 (flera kommer närmsta dagarna) som ni gärna får dela på andra sociala plattformar: Instagram:
www.instagram.com/reel/DZAUDrz...
Facebook:
fb.watch/Hs4v92_PZE/
Linkedin:
www.linkedin.com/posts/tankes...
#stoppaskolbolagen
stoppaskolbolagen.nu
1
65
36
reposted by
Sara
hardcorebibblo
28 days ago
nämen vänta lite hallå??!! marcus strömberg fd vd academia - jag tänker att vinst, det är som luft, och har man inte luft. då dör man. skrattar så jag snorar. ibland blir åsikter väldigt tydliga. jävlar vad jag odör här i mitt noll vinstiga liv.
add a skeleton here at some point
5
46
15
reposted by
Sara
Marcus Larsson
30 days ago
Det är 37 år sedan senaste gången svenska lärare strejkade.
11
72
25
reposted by
Sara
David
30 days ago
Viktigt är att lärarfacket börjar med sin förkampanj i god tid innan valrörelsen. Medlemmarna måste få påminnas om hur nonchalant AG-sidan agerat tidigare och att man därför måste göra sig redo för stridsåtgärder. Lärarfacket bör återkommande belysa konfliktlinjerna i alla sina SoMe-kanaler.
0
5
1
reposted by
Sara
Marcus Larsson
30 days ago
Angående granskningen i Sydsvenskan av vinstdrivande skola där ägare med fru tar ut vinst i fastighetsbolag och genom att anställa sig själva med höga löner: Läs kapitlet i De expansiva där vi beskriver fenomenen. "Vinstförbud" hjälper inte. AB och vinstintresse måste bort.
3
64
32
reposted by
Sara
David
about 1 month ago
Lär dig mer om... 🔸 Problemen med AB i skolan 🔸 Problemen med skolpengen 🔸 Lärares arbetsvillkor 🔸 Skolägarna och lobbyismen 🔸 Vinster i skolväsendet 🔸 Valfrihet i skolan
stoppaskolbolagen.nu
loading . . .
Stoppa Skolbolagen – Förbjud vinstdrivande aktiebolag i förskolan och skolan
https://stoppaskolbolagen.nu/
0
32
15
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 1 month ago
NAMNINSAMLING OM ATT STOPPA SKOLBOLAGEN! Idag lanserar Balans
stoppaskolbolagen.nu
där du kan skicka en tydlig signal till den regering som vinner valet att följa folkviljan och förbjuda aktiebolag i skolan. Du kan även hitta och sprida argument för en rimligare skolpolitik.
loading . . .
Stoppa Skolbolagen – Förbjud vinstdrivande aktiebolag i förskolan och skolan
http://stoppaskolbolagen.nu
13
199
179
reposted by
Sara
journalizt
about 1 month ago
Dagens facktidning Vi Lärare, och dess två parallella föregångare Skolvärlden & Lärarnas Tidning, har alla producerats av tre olika (!) kommunikationsbyråer inom Aller Media-nätverket Ahead Group. Sedan 2018 ingår även Simona Mohamssons tidigare arbetsplats Narva Communications i byrågruppen.
add a skeleton here at some point
1
25
12
reposted by
Sara
Andreas Williamsson
about 1 month ago
Det är sorgligt hur villiga många är att göra sig själva till nyttiga idioter för dysfunktionella system bara för att de blir chefer.
1
6
1
reposted by
Sara
David
about 1 month ago
Ang. lärarfackets tidning... "Ska man vara ett opinionsbildande fack tror jag man behöver en tidning som inte görs av neutrala kommunikationsproffs. Särskilt inte av ett systerföretag till en lobbyfirma."
www.flamman.se/lararfackets...
loading . . .
Lärarfackets tidning granne med skollobbyn: ”Problematiskt”
Så blev lärartidningen granne med friskolelobbyister
https://www.flamman.se/lararfackets-tidning-granne-med-skollobbyn-problematiskt/
0
6
5
reposted by
Sara
Leo
about 1 month ago
Lärarfackens övertro på meritokrati och nyliberala incitament som lönespridning (läs löneskillnader) gjorde att det här var lätt att få igenom när det begav sig. Glad att det börjar höjas röster om tarifflöner och värdet i samarbete nu, men det går frustrerande långsamt.
loading . . .
Mannerheim: Förstelärarreformen gör mer skada än nytta
”Det är illa att välutbildade, erfarna och engagerade lärare gapskrattar åt en reform som ska handla om att utveckla skolan. Ett skolsystem tar skada när lärare inte tar de artificiellt utformade karr...
https://www.vilarare.se/nyheter/kronika2/mannerheim-forstelararreformen-gor-mer-skada-an-nytta/
1
6
3
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 1 month ago
De flesta inser nog inte vidden av detta, bland annat för att tex jag varit för dålig på att förklara. Men när nu elevgrupperna går ner tjänar skolkoncernerna mer pengar utan att behöva göra något annat än att se till att det egna elevantalet minskar mindre än kommunens elevantal.
add a skeleton here at some point
0
97
60
reposted by
Sara
David
about 1 month ago
Saliga äro de lärare som offrats på den gemensamma lektionsstrukturens altare. Sannerligen säger jag eder: Skammen kommer bäras gemensamt av befallaren, lismaren och hycklaren. Framåtlutningen äro endast början på deras fall.
2
5
3
reposted by
Sara
Åsa Plesner
about 1 month ago
Ev grundade vi ett internationellt forskningsinitiativ för att sprida info och exempel på hur vinstintressen kan avskaffas ur offentlig sektor igår.
17
132
25
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 1 month ago
Det verkar finnas någon slags förbud hos större mediebolag att granska skollobbyism så jag får skriva lite om kopplingarna mellan skolkoncernernas lobbyorganisation Almega utbildning och Moderaterna. Ämnet för dagen: Just nu har Almega omfattande kampanj för friskolor (snälla, håll ut trots långt)
7
196
137
Fy f*n vad fint (och sorgligt) beskrivet:
add a skeleton here at some point
about 2 months ago
1
9
2
reposted by
Sara
Åsa Plesner
about 2 months ago
Timbro tjänar på att vi frågar oss ”är fack bra eller dåliga”. Löntagare tjänar på att fråga sig ”vad vill vi ha våra fackförbund till” och driva det
add a skeleton here at some point
1
65
27
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 2 months ago
SPRID VALMATERIALET OM FÖRSKOLAN OCH SKOLAN! Balans behöver hjälp med att få ut valmaterialet om skolan. Skriv till
[email protected]
eller DM:a mig vilken ambitionsnivå som passar dig. a) Lägga i personalrummet och ge till vänner. b) Dela ut 100 ex i brevlådor. c) Ännu fler.
1
56
71
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 2 months ago
Lärarfacket har skärpt sig ordentligt (!) men ägnade hela tiotalet åt att titta bort från systemfrågorna och prata om individuell lön, karriärvägar och målstyrning. Undra på att många lärare inte vet hur cyniskt systemet är skapat för att de ska få mer att bära och politikerna säga att de satsar.
1
12
5
reposted by
Sara
Marcus Larsson
about 2 months ago
Hjälp oss stå upp mot lobbyister och skolägare – swisha en slant till Balans valfond! Vi samlade in 97 542 kronor i höstas. Det kommer att kosta mer än så att trycka valmanfest för skolan och omsorgen och sedan skicka ut dem till så många som möjligt. Swishnummer: 1230635714.
6
54
59
reposted by
Sara
Marcus Larsson
2 months ago
I dagens Offentliga hemligheter pratar vi med rektor Rickard Öh om hans jultal mot NPM, skolans styrning och pedagogik. Naturligtvis krånglade ljudet lite en bit in, men det här samtalet tycker jag att ni ska lyssna på! Finns där poddar finns.
2
27
13
reposted by
Sara
Åsa Plesner
about 2 months ago
I den tid vi lever nu så behöver vi som tycker att miljö, demokrati, solidaritet, civilsamhälle, vetenskap m m är viktigt gå från att vara stolta över vad vår stat gör i frågorna, till att aktivt värna, försvara och bevara kunskapen om dem i icke-statliga sammanhang.
1
15
7
reposted by
Sara
Åsa Plesner
about 2 months ago
Ja jag förstår precis vad Ricard och de andra i tråden menar. Men vill också påminna om att: det är staten som drar ner sina ambitioner/förstör. Det är inte samma sak som att de här värdena är mindre uppskattade av folk i allmänhet, eller att de inte längre kan genomsyra saker vi gör ihop.
add a skeleton here at some point
2
38
14
reposted by
Sara
Andreas Williamsson
2 months ago
Hör ett inslag på P1 om hur man bäst ska plugga inför prov (utspritt över tid och inte koncentrerat precis inför provet) och påminns ännu en gång om hur dåliga många elever är på att navigera och hantera den skola de ofta är en del av i minst tolv år.
1
2
2
”Konkretiserade lönekriterier” = fyrtio tusen miljarder (ibland skenbart) vaga ord som någon (jag vet vem) dragit ur röven och som kommer att få folk att arbeta hårt under tystnad. Vi kan inte ha det så här; vi kan inte fortsätta putsa bajskorvar. Individuell lönesättning måste döden dö.
2 months ago
0
8
2
reposted by
Sara
Jenny Maria Nilsson
2 months ago
Niclas Fohlin anklagade mig för att importera det amerikanska kulturkriget till svensk skoldebatt. Här svarar jag honom:
www.vilarare.se/specialpedag...
loading . . .
”Vill Niclas Fohlin bevara status quo?”
”I sin text gör Fohlin det han anklagar andra för – han importerar amerikanska förhållanden och påstår att de gäller här”, skriver skoldebattören, journalisten och författaren Jenny Maria Nilsson i en...
https://www.vilarare.se/specialpedagogik/vi-larare-debatt/vill-niclas-fohlin-bevara-status-quo/
3
13
3
reposted by
Sara
Marcus Larsson
2 months ago
Idag börjar Balans valrörelse! Jag ska maila samtliga avdelningar i Sveriges Lärare och be om hjälp med att förmedla vårt valmaterial om skolan till förskolor, skolor, lärare och rektorer. Sitter du i en lokalavdelnings styrelse? Påminn gärna din ordförande om att kolla mailen!
4
69
30
reposted by
Sara
Francestuu
2 months ago
Vi behöver verkligen arbetstidsförkortning. Men ett sorgligt faktum är att det behöver vi alltmer därför att förhållandena på arbetsplatserna har hårdnat. Vi pallar inte längre. Detta på grund av åratals försämringar som facken och arbetarkollektiven inte har stått emot.
0
7
3
reposted by
Sara
Francestuu
2 months ago
Försök med arbetstidsförkortning pågår i flera kommuner och regioner. Ofta med positiva effekter. Men SKR verkar inte så glada för det, och hänvisar till kommande förhandlingar – förhandlingar som de (och Svenskt Näringsliv) hittills blankt har avvisat.
arbetet.se/2026/04/09/s...
loading . . .
SKR vill stoppa försök med kortad arbetstid – trots lyckade resultat
Har halverat sjukfrånvaron utan att kräva nyanställningar.
https://arbetet.se/2026/04/09/skr-vill-stoppa-forsok-med-kortad-arbetstid-trots-lyckade-resultat/
1
5
5
reposted by
Sara
Marcus Larsson
2 months ago
”Som lärare och samhällsmedborgare kan jag bara peka på att spelplanen och spelreglerna är fundamentalt felkonstruerade och omöjliggör en anständig skola.” Christian Liljeros är så jäkla bra!
www.vilarare.se/nyheter/vi-l...
loading . . .
Friskoleköpet: ”Spelplanen och spelreglerna är fel”
Friskolebolaget Academedia köper samtliga aktier i det mindre skolbolaget Prolympia, ett bolag som enligt Dagens Industri har en omsättning på 608 miljoner kronor.<br />”Mer skattemedel, som ursprungl...
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/friskolekopet-spelplanen-felkonstruerad/
2
55
33
reposted by
Sara
Fredrik Törnqvist
2 months ago
Friskolepropaganda är enkelt: gör sig bra i slogans. Krävs mer utrymme för att förklara hur skadliga 90-talets välfärdsreformer har varit och Marcus gör det väldigt pedagogiskt i det här avsnittet av ”Offentliga hemligheter”
podcasts.apple.com/se/podcast/o...
add a skeleton here at some point
0
34
19
reposted by
Sara
Åsa Plesner
2 months ago
Jag ger upp ca en gång per dag just nu. Den hära friskolequizen i Sveriges Radio är dagens uppgivenhetsstund.
6
53
7
Load more
feeds!
log in